Towary do portu w Gdańsku pojadą nowym torem
Przemysław Zieliński z zespołu prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. poinformował w poniedziałek, że PLK ogłosiły przetarg na zaprojektowanie i realizację zadania ze środków budżetu państwa „Zwiększenie przepustowości ciągu Tczew – Gdynia: odc. Pszczółki – Pruszcz Gdański”.
W ramach zadania planowana jest dobudowa czwartego toru na szlaku Pszczółki – Pruszcz Gdański (jako tor nr 2 linii kolejowej nr 260 Zajączkowo Tczewskie – Pruszcz Gdański).
„4-torowy układ poprawi przepustowość na trasie w kierunku portu w Gdańsku oraz pozwoli na odseparowanie ruchu pociągów towarowych i aglomeracyjnych od połączeń dalekobieżnych. Stworzy to możliwości przygotowania lepszej oferty pasażerskiej, poprawy warunków prowadzenia ruchu oraz lepszej dostępności komunikacyjnej Trójmiasta dla reszty kraju" - podał Zieliński w komunikacie przesłanym PAP.
Zadanie, poza budową nowego toru, zakłada również przebudowę na dwukrawędziowe peronów nr 2 na przystankach Skowarcz, Różyny i Cieplewo. Nowy tor wraz z urządzeniami sterowania ruchem kolejowym, w tym systemu ERTMS, będą dostosowane do prędkości pociągów do 200 km/h.
Podpisanie umowy z wyłonionym wykonawcą planowane jest na pierwszy kwartał 2026 r., a realizacja prac budowlanych w latach 2028–2030. Szacowana wartość prac wynosi ponad 180 mln zł netto ze środków budżetu państwa.
Jak podają PKP PLK, przygotowywana inwestycja wpisuje się w szereg zrealizowanych i aktualnie prowadzonych zadań umożliwiających dojazd do trójmiejskich portów dłuższym i cięższym pociągom, mogącym przewieźć więcej ładunków.
W latach 2019–2024 PLK poprawiły kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni, przeznaczając na ten cel ponad 3 mld zł netto ze środków instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”.
W ubiegłym roku rozpoczęła się modernizacja linii kolejowej nr 201 Bydgoszcz – Trójmiasto (od 2021 r. trwały prace na liniach stycznych), mająca istotne znaczenie dla wzrostu potencjału portu w Gdyni. (PAP)
kszy/ mmu/
