Gdańsk/ Miasto wprowadza nowe zasady korzystania z hulajnóg elektrycznych
„W ostatnich latach zauważyliśmy wzrost popularności hulajnóg elektrycznych. W związku z tym musimy wprowadzać pewne ograniczenia, np. dotyczące prędkości maksymalnej w ścisłym centrum. Mamy świadomość, że prawidłowe pozostawianie hulajnóg również jest ważnym elementem korzystania z nich i funkcjonowania w całym systemie transportowym (…). Od początku maja wprowadzamy kolejne zasady, które dodatkowo posłużą zapewnieniu bezpieczeństwa i zachowania ładu przestrzennego” - podkreśla cytowany w komunikacie prasowym gdańskiego magistratu zastępca prezydenta ds. usług komunalnych Piotr Kryszewski.
Jak podano w komunikacie, nowe przepisy wynikają z podpisania zaktualizowanych porozumień z operatorami hulajnóg.
„Wspólnie z operatorami rozmawialiśmy o tym, jak naszą przestrzeń publiczną zabezpieczyć przed hulajnogami, które są często porzucane. Ustaliliśmy, że w trzech kluczowych częściach miasta, czyli na Głównym Mieście, w Centralnym Paśmie Usługowym i w Pasie Nadmorskim zostaną wprowadzone parkingi obligatoryjne, czyli parkingi, w których użytkownik będzie musiał zostawić hulajnogę. Operator, ustawiając hulajnogi, również będzie musiał skorzystać z wyznaczonych miejsc” – wyjaśnia cytowany w komunikacie zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku Łukasz Kłos.
Urząd Miejski w Gdańsku poinformował, że zgodnie z nowymi regulacjami w różnych częściach miasta wyznaczone zostały nowe parkingi dla hulajnóg.
„Wspólnie z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni postanowiliśmy wyznaczyć dodatkowych 110 lokalizacji, w których hulajnogę będzie można łatwiej znaleźć i łatwiej zaparkować. W Gdańsku mamy obecnie 350 takich lokalizacji. Parkingi zostały już wymalowane i cały system ruszy z początkiem maja. W swoich aplikacjach operatorzy przygotowali informacje oraz nową mapę i nowe wskazówki, w jaki sposób korzystać z hulajnóg. W przyszłości będziemy pracować nad tym, żeby powiększać strefy z obligatoryjnymi parkingami. Testujemy nowe rozwiązania, a jesienią zrobimy podsumowanie, wówczas będziemy decydować o kolejnych krokach - dodał cytowany Łukasz Kłos.
W komunikacie przypomniano, że od 2021 roku w Gdańsku funkcjonują rozwiązania, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa kierujących hulajnogami oraz innych uczestników ruchu.
„Wprowadzono wówczas ograniczenie maksymalnej prędkości do 12 km/h na obszarze Głównego Miasta w obrębie dzielnicy Śródmieście wraz z Wyspą Ołowianką i północną częścią Wyspy Spichrzów, tj. obszaru ograniczonego ul. Okopową, ul. Podwale Staromiejskie, ul. Grodzką, ul. Wartką, ul. Na Stępce, ul. Szafarnia, ul. Podwale Przedmiejskie. W porozumieniach podpisanych z operatorami określono sposób premiowania użytkowników współdzielonych hulajnóg, którzy odbiorą pojazd spoza parkingu i odstawią go na wyznaczone przez miasto miejsce. Równocześnie wyznaczono prawie 230 parkingów dla hulajnóg, co łącznie dało 2376 ogólnodostępnych miejsc do parkowania hulajnóg” - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miejskiego w Gdańsku. (PAP)
autor: Dariusz Sokolnik
dsok/ ok/