Dworce kolejowe w Swarzewie i Mrzezinie zostaną przebudowane
PKP w przesłanym w środę komunikacie podały, że dworzec w Swarzewie jest już w trakcie przebudowy, a na dworcu w Mrzezinie prace ruszą lada dzień. Inwestycje są częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego w województwie pomorskim przebudowano m.in. dworce: Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz Tczew.
„Podobna kompleksowa modernizacja, ale na mniejszą skalę, czeka dworce Swarzewo i Mrzezino, dzięki czemu staną się one komfortową, bezpieczną oraz dostępną przestrzenią obsługi pasażerów” – mówi cytowany w informacji członek zarządu PKP S.A. Ireneusz Maślany.
Jak informuje PKP S.A, celem przebudowy dworca Swarzewo jest przywrócenie obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki budynku.
„Z elewacji zostanie usunięty tynk, a obiekt odzyska swój pierwotny wygląd. Elewacja będzie wykończona cegłą, a dach dachówką karpiówką w kolorze ceglanym. W nową estetykę dworca wpisze się też odtworzona na wzór historycznej stolarka okienna i drzwiowa w kolorze brązowym. Na elewacji od strony torów pojawi się zegar. Zaprojektowano na niej również napis przestrzenny w kolorze czarnym z logotypem PKP S.A. i nazwą miejscowości. Podobny, z tym że z napisem dworzec kolejowy, pojawi się również na elewacji bocznej” – wskazał Bartłomiej Sarna z Wydziału ds. Współpracy z Mediami PKP S.A.
W komunikacie zaznaczono, że we wnętrzu podróżni znajdą niewielką poczekalnię oraz toalety. Sama poczekalnia będzie wyposażona w ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów, gabloty z rozkładami jazdy pociągów oraz zegar. W jej pobliżu znajdzie się również niewielkie pomieszczenie na wynajem, np. na punkt sprzedaży biletów. W przestrzeni obsługi pasażerów wytyczono również miejsca na postawienie biletomatu oraz automatu z przekąskami.
„Wraz z przebudową dworca zmieni się również jego otoczenie. Wykonawca ułoży m.in. nowe nawierzchnie chodników i drogi dojazdowej. W otoczeniu budynku znajdzie się także 12 miejsc parkingowych, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami. Na wiatę rowerową zostanie przebudowany, znajdujący się w pobliżu dworca budynek gospodarczy. W projekcie przewidziano też montaż elementów małej architektury, takich jak ławki, kosze czy lampy, a także uporządkowanie terenów zielonych i wykonanie nowych nasadzeń” – poinformował Bartłomiej Sarna.
Jak zaznaczył, również dworzec w Mrzezinie czeka "olbrzymia metamorfoza”. Elewacja zostanie wykończona szarymi, formowanymi ręcznie płytkami ceglanymi, a także zyska przeszklenia, które będą doświetlać znajdującą się we wnętrzu poczekalnię.
„Budynek zostanie rozbudowany o nową wiatę opartą o stalowe kolumny, która będzie przedłużeniem dachu obiektu od strony południowej. Zaprojektowano pod nią poczekalnię letnią oraz stojaki rowerowe. Na elewacji budynku znajdzie się nowy zegar, a także napisy przestrzenne z logotypem PKP S.A. i nazwą miejscowości od strony torów oraz napisem +dworzec kolejowy+ od strony wsi. Na dachu budynku zainstalowane zostaną panele fotowoltaiczne” – wyliczył przedstawiciel PKP S.A.
Bartłomiej Sarna przekazał, że we wnętrzu dworca w Mrzezinie zaprojektowano niewielką poczekalnię doświetloną przez dwie witryny okienne.
„Wnętrze zaprojektowano minimalistycznie i nowocześnie. Grafitową posadzkę gresową zestawiono z białymi ścianami i sufitem. We wnętrzu, poza ławkami, podróżni znajdą gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz zegar. W pobliżu poczekalni zlokalizowano również toaletę. Zmieni się również otoczenie obiektu. Zostaną wykonane nowe chodniki i nawierzchnia drogi dojazdowej" - poinformował. Dodał, że w sąsiedztwie dworca zaprojektowano sześć miejsc parkingowych; pojawią się też nowe elementy małej architektury oraz uporządkowana zostanie zieleń.
W informacji podano, że w budynkach w Swarzewie i Mrzezinie zastosowane zostaną energooszczędne oświetlenie, a także pompy ciepła. Ponadto, na dachu dworca Mrzezino oraz na wiacie rowerowej przy dworcu Swarzewo zostaną umieszczone panele fotowoltaiczne. W projekcie uwzględniono również montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa, a także inteligentnych systemów zarządzania budynkiem. Obydwa dworce mają być też pozbawione barier architektonicznych i przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami.
Koszt przebudowy dworca Swarzewo to 5,88 mln zł, a dworca Mrzezino 4,49 mln zł brutto. Modernizacja pierwszego z obiektów ma zakończyć się pod koniec tego roku, a drugiego - w połowie przyszłego roku. (PAP)
autor: Dariusz Sokolnik
dsok/ pad/