Budimex z najkorzystniejszą ofertą na budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego
W maju GDDKiA poinformowała, że najkorzystniejszą ofertę na realizację zadania, wynoszącą prawie 408 mln zł, przedstawiła firma Unibep. Jednak kilku uczestników postępowania przetargowego złożyło odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Po orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej ponownie przeanalizowaliśmy oferty na zaprojektowanie i budowę blisko 16-kilometrowej obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Po uwzględnieniu wyroku KIO, najkorzystniejszą ofertę, na kwotę ponad 441 mln zł, złożył Budimex - poinformował w piątek Mateusz Brożyna z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jak wyjaśnił, oferta Budimeksu była sporządzona prawidłowo, zgodnie z wymogami określonymi w Specyfikacji Warunków Zamówienia (SWZ) i uzyskała najwyższą punktację.
- Przed nami standardowa kontrola uprzednia postępowania przetargowego, którą przeprowadzi Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku pozytywnego wyniku i po przedłożeniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania umowy, możliwe będzie podpisanie umowy - dodał.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ciągu drogi krajowej nr 22. Gdański oddział GDDKiA poinformował, że inwestycja będzie realizowana w formule Projektuj i buduj.
„Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w trakcie trwania robót budowlanych nie wlicza się okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca)” - podała w komunikacie GDDKiA w Gdańsku.
Podpisanie umowy zaplanowano na koniec III i IV kwartału br., natomiast oddanie obwodnicy do użytku przewidziano na II kwartał 2029 roku.
Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach. Obwodnica z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.
Na trasie mają powstać wiadukty drogowe i mosty, a jezdnia będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Hałas mają wytłumiać ekrany akustyczne i zieleń izolacyjna.
GDDKiA podkreśla, że dzięki budowie obwodnicy Starogardu Gdańskiego wzrośnie bezpieczeństwo mieszkańców, zostanie odciążony lokalny układ komunikacyjny oraz zwiększona przepustowość w samym mieście.
Inwestycja ma też poprawić warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego.
Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Pierwszą inwestycją w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia w ciągu DK25. Trasa została oddana do użytku w 2022 r. Ma 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach zadania przebudowano także cztery kilometry drogi krajowej nr 25 po obu stronach obwodnicy.
W ramach programu planowana jest także budowa obwodnicy Człuchowa w ciągu DK22. Przetarg na to zadanie ma zostać ogłoszony w ostatnim kwartale 2026 r.
Trwają również prace nad realizacją obwodnicy Sztumu w ciągu DK55 oraz Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. Dla pierwszej jeszcze w tym roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) oraz ogłosić przetarg na wyłonienie wykonawcy. W przypadku Słupska i Kobylnicy w I kwartale 2026 r. mają się zakończyć prace projektowe. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej GDDKiA chce złożyć w I połowie 2026 r. (PAP)
anm/ pad/
