Oceanograf wyruszył w rejs naukowo-dydaktyczny
Cztery tysiące mil morskich – taki rejs czeka najnowocześniejszy w Polsce statek badawczy „Oceanograf”. Na jego pokładzie, w ramach “SEA EU Alliance” wyruszą naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego i ośmiu nadmorskich uczelni Europy, z którymi UG współpracuje. “Oceanograf” po raz pierwszy w swej czteroletniej karierze zawinie na Atlantyk.
REKLAMA
Rejs ten rozpoczął się wczoraj 26 maja 2022 r. w Gdyni, gdzie na stałe cumuje “Oceanograf” - jednostka należąca do Uniwersytetu Gdańskiego. Wspólne badania z udziałem naukowców z gdańskiej uczelni i pozostałych ośmiu nadmorskich uniwersytetów europejskich skupionych w sojuszu SEA EU to inicjatywa prof. Piotra Stepnowskiego rektora UG.
Międzynarodowe badania na pokładzie “Oceanografa”, który odwiedzi niemiecką Kilonię, francuski Brest i hiszpański Kadyks, potrwają do 17 czerwca. W sumie rejs potrwa 39 dni.
Porty zawinięć statku to miejsca, w których działa uniwersytet projektu SEA EU, w każdym nastąpi wymiana grupy naukowej. Jednocześnie na “Oceanografie” pracować będzie od siedmiu do dziewięciu naukowców z uczelni partnerskich. Ponadto w każdym z portów organizowane będą także rejsy jednodniowe, by jak najwięcej miejscowych studentów i naukowców mogło zaangażować się w przedsięwzięcie.
W sumie, jak podają organizatorzy wyprawy przez pokład jednostki przewinie się 127 osób: 43 naukowców dziedzin morskich, studenci i przedstawiciele władz każdej z uczelni sojuszu.
Wyznaczono w sumie 18 lokalizacji badawczych na wodach terytorialnych Polski, Niemiec, Holandii i Hiszpanii. Tematyka projektów to akumulacja gazu w osadach powierzchniowych szelfu kontynentalnego w ujęciu interdyscyplinarnym; jakość powietrza w europejskich obszarach przybrzeżnych i wielkoskalowe badania porównawcze mikroplastików w europejskich wodach przybrzeżnych.
Na pokładzie „Oceanografa” znajdą się naukowcy, którzy prowadzą prace w tych trzech obszarach, wybranych przez wspólną radę naukową sojuszu. Wyniki zebrane podczas pracy na “Oceanografie” będą publikowane wspólnie.
Finałowi rejsu w Kadyksie towarzyszyć będzie dzień promocji sojuszu SEA EU i idei Uniwersytetu Europejskiego. Alians uczelni nadmorskich to część szerszej inicjatywy Komisji Europejskiej pod hasłem “Uniwersytet Europejski”. Zachęcone przez KE uniwersytety zawiązały alianse podobne do SEA EU, w którym uczelnie jednoczy nadmorskie położenie skutkujące częściowo podobną tematyką badawczą.
Celem sojuszy, które zawiązały się w październiku 2019 roku, jest wspólna budowa międzynarodowej i interdyscyplinarnej uczelni - właśnie Uniwersytetu Europejskiego. Takie działanie wzmocnić ma konkurencyjność europejskiego szkolnictwa wyższego poprzez zwiększenie jakości kształcenia i mobilności pracowników i studentów.
Uniwersytetami, które łączy sojusz są między innymi Uniwersytet Gdański, Uniwersytet Zachodniej Bretanii (Briest) czy Uniwersytet w Splicie
MS “Oceanograf” jest statkiem naukowo – dydaktycznym, dwukadłubowym (katamaranem) zbudowanym w 2016, do eksploatacji przekazany po wyposażeniu. Pierwsze rejsy naukowe odbył w 2018 roku. Jego wymiary to 46 m. długości, 14 m. szerokości. Zanurzenie wynosi 2 metry. Napędzany jest czterema silnikami diesla, które wytwarzają prąd 1400 kW, co zapewnia elektryczność dla całego statku. Ponadto dzięki dwóm pędnikom azymutalnym o obrocie 360 stopni zlokalizowanym na rufie statek może kręcić się wokół własnej osi, a wyposażenie w system dynamicznego pozycjonowania umożliwia jednostce stanie w tym samym miejscu (z dokładnością do 1 m) przez 24 godziny bez rzucania kotwicy.
„Oceanograf”, który zapewnia miejsce noclegowe dla 23 osób użytkowany jest przez cały rok. Znajdują się na nim cztery laboratoria (mokre, sterylne, pomiarowe oraz termostatyzowane - z możliwością utrzymania stałej temperatury jeśli jest taka potrzeba). Oraz zamrażarki na zebrane podczas rejsu próbki utrzymują temperaturę do minus 70 stopni. Ponadto wyposażenie i duża przestrzeń na „Oceanografie” pozwala na interdyscyplinarne i symultaniczne badania. Równolegle pracować mogą tu biolodzy, chemicy, fizycy, archeolodzy.
Przed oddaniem do użytku przeprowadzono skaning laserowy jednostki (pomiary tachimetryczne). Znajomość dokładnego położenia elementów pomiarowych (m.in. anteny GPS) pozwala wykonywać pomiary najwyższej jakości. Natomiast urządzenia badawcze (np. wibrosonda do poboru osadów z dna, sonar boczny do mapowania struktury dna) są spuszczane do wody z pokładu rufowego za pomocą bramownicy lub dźwigu (udźwig do 5 ton). Jednostka jest wyposażona w 23 główne urządzenia badawcze.
Do tej pory MS „Oceanografem” pływali obowiązkowo choć raz w ramach ćwiczeń terenowych studenci Wydziału Oceanografii i Geografii UG (z możliwością udziału także w rejsach badawczych). Teraz krąg badaczy i studentów ma poszerzyć się o kolejne wydziały UG i uczelnie.
Międzynarodowe badania na pokładzie “Oceanografa”, który odwiedzi niemiecką Kilonię, francuski Brest i hiszpański Kadyks, potrwają do 17 czerwca. W sumie rejs potrwa 39 dni.
Porty zawinięć statku to miejsca, w których działa uniwersytet projektu SEA EU, w każdym nastąpi wymiana grupy naukowej. Jednocześnie na “Oceanografie” pracować będzie od siedmiu do dziewięciu naukowców z uczelni partnerskich. Ponadto w każdym z portów organizowane będą także rejsy jednodniowe, by jak najwięcej miejscowych studentów i naukowców mogło zaangażować się w przedsięwzięcie.
W sumie, jak podają organizatorzy wyprawy przez pokład jednostki przewinie się 127 osób: 43 naukowców dziedzin morskich, studenci i przedstawiciele władz każdej z uczelni sojuszu.
Wyznaczono w sumie 18 lokalizacji badawczych na wodach terytorialnych Polski, Niemiec, Holandii i Hiszpanii. Tematyka projektów to akumulacja gazu w osadach powierzchniowych szelfu kontynentalnego w ujęciu interdyscyplinarnym; jakość powietrza w europejskich obszarach przybrzeżnych i wielkoskalowe badania porównawcze mikroplastików w europejskich wodach przybrzeżnych.
Na pokładzie „Oceanografa” znajdą się naukowcy, którzy prowadzą prace w tych trzech obszarach, wybranych przez wspólną radę naukową sojuszu. Wyniki zebrane podczas pracy na “Oceanografie” będą publikowane wspólnie.
Finałowi rejsu w Kadyksie towarzyszyć będzie dzień promocji sojuszu SEA EU i idei Uniwersytetu Europejskiego. Alians uczelni nadmorskich to część szerszej inicjatywy Komisji Europejskiej pod hasłem “Uniwersytet Europejski”. Zachęcone przez KE uniwersytety zawiązały alianse podobne do SEA EU, w którym uczelnie jednoczy nadmorskie położenie skutkujące częściowo podobną tematyką badawczą.
Celem sojuszy, które zawiązały się w październiku 2019 roku, jest wspólna budowa międzynarodowej i interdyscyplinarnej uczelni - właśnie Uniwersytetu Europejskiego. Takie działanie wzmocnić ma konkurencyjność europejskiego szkolnictwa wyższego poprzez zwiększenie jakości kształcenia i mobilności pracowników i studentów.
MS “Oceanograf” jest statkiem naukowo – dydaktycznym, dwukadłubowym (katamaranem) zbudowanym w 2016, do eksploatacji przekazany po wyposażeniu. Pierwsze rejsy naukowe odbył w 2018 roku. Jego wymiary to 46 m. długości, 14 m. szerokości. Zanurzenie wynosi 2 metry. Napędzany jest czterema silnikami diesla, które wytwarzają prąd 1400 kW, co zapewnia elektryczność dla całego statku. Ponadto dzięki dwóm pędnikom azymutalnym o obrocie 360 stopni zlokalizowanym na rufie statek może kręcić się wokół własnej osi, a wyposażenie w system dynamicznego pozycjonowania umożliwia jednostce stanie w tym samym miejscu (z dokładnością do 1 m) przez 24 godziny bez rzucania kotwicy.
„Oceanograf”, który zapewnia miejsce noclegowe dla 23 osób użytkowany jest przez cały rok. Znajdują się na nim cztery laboratoria (mokre, sterylne, pomiarowe oraz termostatyzowane - z możliwością utrzymania stałej temperatury jeśli jest taka potrzeba). Oraz zamrażarki na zebrane podczas rejsu próbki utrzymują temperaturę do minus 70 stopni. Ponadto wyposażenie i duża przestrzeń na „Oceanografie” pozwala na interdyscyplinarne i symultaniczne badania. Równolegle pracować mogą tu biolodzy, chemicy, fizycy, archeolodzy.
Przed oddaniem do użytku przeprowadzono skaning laserowy jednostki (pomiary tachimetryczne). Znajomość dokładnego położenia elementów pomiarowych (m.in. anteny GPS) pozwala wykonywać pomiary najwyższej jakości. Natomiast urządzenia badawcze (np. wibrosonda do poboru osadów z dna, sonar boczny do mapowania struktury dna) są spuszczane do wody z pokładu rufowego za pomocą bramownicy lub dźwigu (udźwig do 5 ton). Jednostka jest wyposażona w 23 główne urządzenia badawcze.
Do tej pory MS „Oceanografem” pływali obowiązkowo choć raz w ramach ćwiczeń terenowych studenci Wydziału Oceanografii i Geografii UG (z możliwością udziału także w rejsach badawczych). Teraz krąg badaczy i studentów ma poszerzyć się o kolejne wydziały UG i uczelnie.
PRZECZYTAJ JESZCZE