Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej
W środę wojewoda pomorska Beata Rutkiewicz i prezes Portu Gdańsk Dorota Pyć podpisały porozumienie o realizacji pierwszego etapu inwestycji. Obejmuje on opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej. Uroczystość odbyła się przy udziale ministra spraw wewnętrznych i administracji Tomasza Siemoniaka.
Minister podkreślił, że otwarcie Polski na morze i kierunek morski jest niesłychanie istotne, a zwiększanie obecności różnych służb poprawia bezpieczeństwo.
„Nasze porty, przede wszystkim port w Gdańsku, muszą być konkurencyjne. Musimy być lepsi. Nie tylko świetne położenie. Nie tylko nasza gospodarka, która jest poważnym odbiorcą towarów, ale też musimy stwarzać warunki takie, żeby wszyscy decydowali się tutaj na przeładunki” – dodał minister Siemoniak.
W Zintegrowanym Punkcie Kontroli Granicznej będą dokonywane kontrole graniczne przesyłek produktów wprowadzonych do Unii Europejskiej, głównie przez terminal kontenerowy Baltic Hub.
Obecnie służby kontrolne funkcjonują w różnych częściach Gdańska, pracując w rozproszonym modelu jedno- i dwuzmianowym. Powstanie ZPKG skonsoliduje ich działalność w jednym nowoczesnym miejscu.
Na terenie obiektu siedziby będą miały m.in.: Krajowa Administracja Skarbowa, Graniczna Inspekcja Weterynarii (GRIW), Graniczna Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna (GSSE), Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa (WIORiN) i Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (WIJHARS). Na jednej zmianie pracować będzie 235 osób.
Jak podaje Port Gdańsk, teren pod budowę jest już przygotowany. Na zlecenie Portu Gdańsk i Baltic Hub wykonano niwelację terenu, rozebrano powojenny bunkier i przeniesiono go w okolice Mrągowa.
Zgodnie z opracowaną koncepcją architektoniczną pracowni FOGO Architekci ZPKG składać się będzie z dziewięciokondygnacyjnego biurowca (6200 mkw.) oraz trzykondygnacyjnej hali kontroli granicznej (9200 mkw.).
Naprzeciwko hali zaprojektowano wiatę z pomieszczeniem socjalnym do przeprowadzania kontroli zabezpieczeń. Na dachu hali będzie zlokalizowany parking dla 230 samochodów pracowników, dostępny z zewnętrznej, zadaszonej rampy spiralnej usytuowanej między budynkami. Będzie on połączony z biurowcem łącznikiem na trzeciej kondygnacji hali.
Teren inwestycji będzie ogrodzony, z czterema wjazdami od strony wewnętrznej drogi portowej. Powstanie również bezpośrednie połączenie z terminalem Baltic Hub – przez dwie bramy będą przejeżdżać ciągniki z kontenerami do kontroli. Kontrole zabezpieczeń będą odbywać się pod rampą, a pełne kontrole fizyczne – w hali. W projekcie przewidziano także instalacje odnawialnych źródeł energii z możliwością przekazywania nadwyżek do sieci.
Inwestycja została wpisana do wieloletniego planu inwestycji przejść granicznych. Szacowany koszt etapu pierwszego związanego z opracowaniem dokumentacji to koszt 6,4 mln zł netto, a etapu drugiego obejmującego budowę i wyposażenie obiektu – 157 mln zł netto. Zakończenie budowy planowane jest na 2030 r. (PAP)
kszy/ joz/
