Gdańsk/ Ponad 1,8 tys. podpisów pod petycją ws. uruchomienia nowej linii tramwajowej
Utworzenia nowej linii tramwajowej chcą mieszkańcy, a także miejscy i dzielnicowi radni. Jak wskazują autorzy petycji, władze Gdańska wielokrotnie informowały, że po wybudowaniu ulicy Nowej Bulońskiej i trasy Nowej Warszawskiej powstanie nowa linia tramwajowa nr 13, która będzie kursowała na trasie: Brętowo PKM – Migowo – Ujeścisko – Chełm – Śródmieście SKM – Stogi.
"Początkowo prace miały zakończyć się do końca 2021 roku. Ostatecznie trasa Nowa Warszawska wraz z tramwajem ma zostać oddana do użytku 4 marca 2023 roku. Z dużym smutkiem i niezadowoleniem przyjęliśmy informacje, że władze Miasta Gdańska, wraz z otworzeniem dla ruchu trasy Nowej Warszawskiej, nie planują uruchomienia linii tramwajowej numer 13. Ta linia zapowiadana przy okazji budowy trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej stanowiłaby ważne połączenie dla oferty komunikacji zbiorowej miasta Gdańska" – wskazano w treści petycji.
W petycji podkreślono również, że zgodnie z wypowiedziami dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku wytyczenie nowej linii między Brętowem PKM, a Stogami zostało wypracowane po licznych sygnałach od mieszkańców dopominających się o połączenie południa Gdańska ze Śródmieściem, Przeróbką i Stogami.
"Wycofanie się z tego pomysłu jest rezygnacją z możliwości, jakie daje uruchomienie trasy tramwajowej tzw. Nowej Warszawskiej i lepsze wykorzystanie krańcówki Brętowo PKM. Jako przedstawiciele wybrani przez mieszkańców, pragniemy przedstawić jasne stanowisko i wniosek o uruchomienie linii tramwajowej numer 13 oraz podkreślić, że gdańszczanie i gdańszczanki mają prawo do wygodnej, punktualnej, dopasowanej do potrzeb komunikacji publicznej" – czytamy w petycji.
Radny Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Gdańska Przemysław Malak w rozmowie z PAP wyjaśnił, że w najbliższych dniach petycja zostanie złożona do prezydent Gdańska Aleksandry Dulkiewicz oraz do dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
"Jest to skandaliczne, że dyrektor ZTM Sebastian Zomkowski zapewnia, że taka linia zostanie uruchomiona wraz z otwarciem trasy Nowej Warszawskiej, a później tego po prostu nie robi. Linia nr 13 w znaczący sposób poprawiłaby wiele aspektów życia w dzielnicach. Chociażby mieszkańcy Gdańska Południe mogliby się dostać do PKM-ki, natomiast w wakacje, usprawniona zostałaby komunikacja na plażę w dzielnicy Stogi" – mówił.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski w oświadczeniu przesłanym PAP wskazuje, że obecnie, z powodu drastycznego wzrostu kosztów organizacji transportu zbiorowego, samorządy muszą przeznaczać coraz wyższe nakłady na utrzymanie komunikacji na dotychczasowym poziomie. "W tych trudnych uwarunkowaniach finansowych nie jesteśmy w stanie zrealizować naszego pierwotnego planu z 2019 r., który uwzględniał uruchomienie tramwajowych połączeń uzupełniających (np. linii 13). Projekt jest aktualny, musi jednak poczekać na realizację" - tłumaczy.
"Po uruchomieniu Nowej Warszawskiej w marcu br. sprawdzimy, z jakich linii i z jaką intensywnością pasażerowie będą korzystać z nowej oferty. Być może uda się wygospodarować tabor oraz środki finansowe, by uruchomić połączenia uzupełniające" - dodaje Zomkowski.(PAP)
autor: Dariusz Sokolnik
dsok/ jann/