Pod wpływem programu futurystycznego
fot. Bójka w Galerii Wiktora Emanuela/Wikimedia Commons [Umberto Boccioni - Fotografia własna (Maquesta, 2008-01-29)]
Umberto Boccioni (ur. 19 października 1882 w Reggio di Calabria, zm. 17 sierpnia 1916 w Weronie)
REKLAMA
Umberto Boccioni – włoski malarz i rzeźbiarz; jeden z twórców futuryzmu, współautor (z Carlo Carrą, Filippo Marinettim i Luigim Russolo) Manifestu futuryzmu (1909).
Od kwietnia 1906 r. Boccioni podróżował po Europie, odwiedzając Paryż dwukrotnie i nawet docierając do Petersburga. Pod koniec 1907 r. osiedlił się w Mediolanie, gdzie mieszkała jego matka i siostra. W Mediolanie poznał poetę Filippo Tommaso Marinettiego, który był twórcą futuryzmu. 8 marca 1910 r. Boccioni, Russolo, Carra, Severnini i Balla ogłosili "Manifest malarstwa futurystycznego". W 1911 r. brali udział w pierwszej istotnej wystawie futurystów w Mediolanie, a w lutym 1912 r. wystawiali swoje prace w galerii Bernheim-Jeune w Paryżu.
W 1915 r. Włochy przystąpiły do I wojny światowej, a Boccioni wraz z innymi futurystami zaciągnął się do wojska. Podczas manewrów niedaleko Werony, 16 sierpnia 1916 r. Boccioni spadł z konia i zmarł następnego dnia w wyniku odniesionych obrażeń.
Za sprawą swojego uczestnictwa w pracowni Giacomo Balla Boccioni początkowo eksperymentował z techniką pointylizmu w swoim malarstwie. Niemniej jednak, wpływ programu futurystycznego wywarł na niego znaczący wpływ, prowadząc do rewolucyjnych zmian w jego sztuce. Zaczęłszy konstruować formy, wykorzystując wzajemnie przenikające się płaszczyzny, Boccioni skomponował obrazy, odzwierciedlające reakcje przedmiotów na światło.
W 1910 r. stworzył obraz zatytułowany Awantura w galerii, który zaprezentował na wystawie zorganizowanej w siedzibie stowarzyszenia "Famiglia Artistica" w Mediolanie. W 1911 r. rozpoczął malowanie swoich pierwszych dzieł futurystycznych, w tym tryptyk Stany duszy (z podtytułami: Pożegnanie, Ci, co odchodzą, Ci, co pozostają) oraz Siły ulicy.
Był znakomitym rzeźbiarzem w gronie futurystów, znanych z tworzenia rzeźb pełnych dynamizmu i wyrazistości, często nie unikających groteski. W jednym ze swoich wczesnych dzieł rzeźbiarskich, datowanym na rok 1912, zatytułowanym Abstrakcyjne wklęsłości i wypukłości głowy Boccioni eksperymentował, łącząc formy "pozytywne" i "negatywne."
Cykl rzeźb nazwanych Antigrazioso stanowił protest przeciwko tradycyjnej, opartej na historycznej akademickiej konwencji sztuki naturalistycznej. Jednak to Jedyne kształty ciągłości w przestrzeni z roku 1913 oraz Rozwinięcie butelki w przestrzeni z roku 1912 są rzeźbami, które najlepiej realizują teoretyczne założenia futuryzmu. Warto zaznaczyć, że rzeźby futurystyczne Boccioniego były wyprzedzeniem twórczości kubistów.
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_cloister-of-s-onofrio-1904.jpg)
Cloister of S. Onofrio (1904)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_Dinamismo_di_un_corpo_umano%2C_1913%2C_168km.jpg)
Dinamismo di un corpo umano (1913)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_Masseria_(Farm)%2C_1908m.jpg)
Masseria (1908)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_moorland-1908.jpg)
Moorland (1908)
Z życiorysu
Urodził się na południu Włoch w Reggio di Calabria. Jego ojciec pracował w administracji państwowej, co skutkowało częstymi przeprowadzkami. W 1897 r. Boccioni ukończył Instytut Techniczny w Katanii i opuścił rodzinny dom, przenosząc się do Rzymu. Tam poznał młodych malarzy Maria Sironiego i Gina Severiniego i razem uczęszczali do pracowni Giacoma Balli.Od kwietnia 1906 r. Boccioni podróżował po Europie, odwiedzając Paryż dwukrotnie i nawet docierając do Petersburga. Pod koniec 1907 r. osiedlił się w Mediolanie, gdzie mieszkała jego matka i siostra. W Mediolanie poznał poetę Filippo Tommaso Marinettiego, który był twórcą futuryzmu. 8 marca 1910 r. Boccioni, Russolo, Carra, Severnini i Balla ogłosili "Manifest malarstwa futurystycznego". W 1911 r. brali udział w pierwszej istotnej wystawie futurystów w Mediolanie, a w lutym 1912 r. wystawiali swoje prace w galerii Bernheim-Jeune w Paryżu.
W 1915 r. Włochy przystąpiły do I wojny światowej, a Boccioni wraz z innymi futurystami zaciągnął się do wojska. Podczas manewrów niedaleko Werony, 16 sierpnia 1916 r. Boccioni spadł z konia i zmarł następnego dnia w wyniku odniesionych obrażeń.
Twórczość
Boccioni przejawiał zainteresowanie rzeźbą i szukał wsparcia u doświadczonych rzeźbiarzy, w tym takich jak Brancusi i Raymond Duchamp-Villon. Jego wystawy, zwłaszcza te w Londynie, zdobyły ogromne uznanie i przyciągały nowych zwolenników sztuki futurystycznej.Za sprawą swojego uczestnictwa w pracowni Giacomo Balla Boccioni początkowo eksperymentował z techniką pointylizmu w swoim malarstwie. Niemniej jednak, wpływ programu futurystycznego wywarł na niego znaczący wpływ, prowadząc do rewolucyjnych zmian w jego sztuce. Zaczęłszy konstruować formy, wykorzystując wzajemnie przenikające się płaszczyzny, Boccioni skomponował obrazy, odzwierciedlające reakcje przedmiotów na światło.
W 1910 r. stworzył obraz zatytułowany Awantura w galerii, który zaprezentował na wystawie zorganizowanej w siedzibie stowarzyszenia "Famiglia Artistica" w Mediolanie. W 1911 r. rozpoczął malowanie swoich pierwszych dzieł futurystycznych, w tym tryptyk Stany duszy (z podtytułami: Pożegnanie, Ci, co odchodzą, Ci, co pozostają) oraz Siły ulicy.
Był znakomitym rzeźbiarzem w gronie futurystów, znanych z tworzenia rzeźb pełnych dynamizmu i wyrazistości, często nie unikających groteski. W jednym ze swoich wczesnych dzieł rzeźbiarskich, datowanym na rok 1912, zatytułowanym Abstrakcyjne wklęsłości i wypukłości głowy Boccioni eksperymentował, łącząc formy "pozytywne" i "negatywne."
Cykl rzeźb nazwanych Antigrazioso stanowił protest przeciwko tradycyjnej, opartej na historycznej akademickiej konwencji sztuki naturalistycznej. Jednak to Jedyne kształty ciągłości w przestrzeni z roku 1913 oraz Rozwinięcie butelki w przestrzeni z roku 1912 są rzeźbami, które najlepiej realizują teoretyczne założenia futuryzmu. Warto zaznaczyć, że rzeźby futurystyczne Boccioniego były wyprzedzeniem twórczości kubistów.
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_cloister-of-s-onofrio-1904.jpg)
Cloister of S. Onofrio (1904)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_Dinamismo_di_un_corpo_umano%2C_1913%2C_168km.jpg)
Dinamismo di un corpo umano (1913)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_Masseria_(Farm)%2C_1908m.jpg)
Masseria (1908)
![](/www/art/2023/10/Boccioni_-_moorland-1908.jpg)
Moorland (1908)
PRZECZYTAJ JESZCZE